Klik jika berminat...

Followers

Tuesday, December 14, 2010

♥ Jerawat ♥ {Love your face}

  • Masalah jerawat adalah merupakan antara perkara yang begitu menyiksakan, dan biasanya masalah jerawat tersebut muncul pada waktu remaja. 
  • Walaupun begitu terdapat beberapa cara yang boleh dilakukan untuk membantu mengatasi dan kemungkinan menghilangkan jerawat.
  • Langkah-langkah untuk pencegahan dan mungkin menghilangkan jerawat:
Masalah jerawat adalah disebabkan wujudnya sumbatan ‘sebum’ iaitu sejenis minyak wajah yang terperangkap di bahagian rambut, yang boleh menyebabkan peradangan bakteri. Anda boleh mengatasi penyebaran dan tahap keterukan serta kemungkinan menghilangkan jerawat dengan melakukan beberapa langkah untuk pencegahan seperti berikut:

i- Amalkan untuk mencuci wajah pada kadar dua kali sehari akan membantu untuk menghilangkan minyak di permukaan kulit tempat bakteri berada seterusnya menghilangkan jerawat. Mesti berhati-hatilah supaya jangan sampai mencuci atau menggosok wajah dengan cara yang berlebihan karena ini dapat merangsang penghasilan minyak sebaceous dengan lebih banyak lagi dan ini boleh mengakibatkan masalah pada kulit wajah.

ii- Hindari kosmetik yang berminyak
Selepas peluh keluar, atau mandi, kulit perlu dikeringkan dengan handuk yang bersih – hampir semua bakteri termasuklah bakteri yang boleh mengakibatkan masalah jerawat, menyukai keadaan yang lembab dan hangat. Ini adalah cara menghilangkan jerawat yang baik.

iii-70% daripada kulit terdiri dari air, oleh itu pastikan minum air dalam kuantiti yang banyak  paling kurang seliter sehari, bagi membantu kulit agar tetap sihat dan seterusnya moga dapat menghilangkan jerawat.

iv-Penggunaan pelembab boleh membantu menjaga kulit agar sentiasa sihat sehingga kulit tidak kering, pecah-pecah atau menghadapai jangkitan seterusnya menolong menghilangkan jerawat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...