Klik jika berminat...

Followers

Wednesday, December 15, 2010

♥ Hormati ♥

    Pagi tadi sampai je kat tempat keje terkejut sangat tengok uncle Chong Kon Fah muka luka-luka,tangan bengkak then tanya la kenapa??rupa-rupanya jatuh longkang kene tolak..Kesian sangat, dia cerita waktu turun bas ramai budak-budak nak turun semua berebut-rebut nak cepat coz nak hujan disebabkan dia da tua dan x stabil da trus je jatuh..Sekarang ni makin lama makin berkurangan rasa hormat terhadap orang tua.Sepatutnya orang tua kene main kan peranan dari kecil lagi kene didik anak-anak ni...

Cara Mengajar Anak Supaya Menghormati Orang Tua

Sedikit tips agar mendidik anak-anak agar menghormati orang tua adalah seperti berikut:

1. Bersikap tegas:
 Tegaslah dengan apa yang anda ucapkan. Jika anda melarang atau meminta anak melakukan sesuatu beri ia alasan yang benar serta beri ia ketegasan.
2. Bersikap terus terang:
Katakan pada anak anda sesuatu yang semestinya mereka ketahui, beri ia penjelasan mengenai sesuatu. Jika anak menanyakan satu hal dan anda tidak mengetahui jawapannya, ada baiknya anda mengatakan hal yang sebenarnya dan mengajak anak mencari tahu jawapannya bersama-sama. Sikap ini akan lebih dihargai anak daripada anda pura-pura tahu.
3. Jadilah contoh yang baik dalam bersikap mahupun dalam berkata-kata:
Apabila orang tua menetapkan aturan A kepada anak maka sedapat mungkin orang tua harus tetap konsisten dengan peraturan tersebut, iaitu A. Misalnya, ketika orang tua menekankan kepada anak supaya tidak pernah mengambil barang milik orang lain sebelum mendapat izin dari yang empunya diri atau janganlah sekali-kali  membiarkan mereka atau menyuruh anak memakan makanan di kedai yang belum dibayar.
4. Janganlah berdusta kepada anak atau memperdayainya:
Kerana tindakan orang tua seperti ini dapat mendorong anak untuk tidak menghargai orang tua beserta aturannya.
5. Berani meminta maaf atas kesalahan yang dilakukan terhadap anak:
Jangan takut meminta maaf atas kesalahan yang anda lakukan, kerana dengan demikian anak akan menghargai sikap anda serta mencontoh perilaku ini jika ia melakukan kesalahan.
6. Jangan takut mengungkapkan kasih sayang:
Anak yang tumbuh dengan ekspresi kasih sayang orang tua akan memiliki sikap yang ekspresif dalam mengungkapkan apa yang ada dalam fikirannya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...